DARE! ... DARE TO LEARN!

 

Mi-am dorit tare mult să fiu prezentă aici. Mi-am dorit și mai mult să-l întâlnesc personal pe Peter Senge, profesionistul a cărui carte m-a inspirat să aplic și să fiu director de școală. Cum reușește oare un lider, un singur om, să insufle întregii școli dorința de a învăța? Ce abilități aproape supraomenești ar trebui să aibă un director într-un sistem ca al nostru ca în școala sa, toată lumea să învețe? Cât de mult mi-am dorit? Cu un preț mult prea mare, ar spune unii. Dar pentru mine, a meritat. La cel mai mare eveniment dedicat educației, Dare to Learn, am găsit întrebări pe care nici nu știam că le am și, mai presus de toate, am regăsit oameni buni, o comunitatea de care aveam nevoie.

Scriu aceste rânduri pentru a păstra amintirea unor ,,AHA –URI,,  dar și pentru a-mi exprima recunoștința față de toți cei care au făcut posibil acest eveniment. Elena L., Radu S., Iulia P. și o mare Echipa ce au reușit să scrie o pagină de istorie educațională pe 25-26 octombrie la Romexpo. Peste 40 de experți și lideri globali în educație au împărtășit viziuni și perspective ce poate într-o bună zi, vor modela viitorul școlilor noastre. De la inovatori precum Peter Senge și John Hattie, până la vizionari ca Sugata Mitra, Cami Anderson, fiecare a contribuit la acest program de excepție co-organizat de Fundația Dare to Learn, Asociația Română de Literație, Teach for Romania și Finnish Teacher Training Centre.


În lumea complexă a educației, liderii școlari ,,nu operează,, niciodată singuri. În spatele fiecărui lider eficient există o rețea de oameni, oameni din umbră care construiesc poduri între scopuri și oameni, între visuri și realitate. Rolul lor de zi cu zi este de a crea echipe din individualități, de a îndruma și sprijini fiecare membru al comunității educaționale. Măsura unui lider grozav este aceea de a cultiva un mediu în care fiecare persoană indiferent de unde se află pe drumul său, să aibă șansa de a crește. Asta înseamnă să ii provoci pe cei talentați, să îi sprijini pe cei care încă învăță și să asculți poveștile celor care au rătăcit direcția. Însă dincolo de strategiile de mare anvergură, îi admir pe acești oameni care nu renunță a se implica zi de zi în lucruri mai puțin vizibile dar esențiale pentru transformarea școlilor noastre în locuri de creștere.

Provocările educaționale pe care le întâmpinăm nu sunt unice, ci universale. Învățăm unii de la alții, ne împărtășim greșelile și succesele, și ne inspirăm reciproc să fim mai buni.

În acest context, toți directorii de școală care am participat la concursul directorilor în 2018 am citit lucrările lui John Hattie, care ne-a provocat să ne gândim critic la ceea ce contează cu adevărat în educație „impactul real al unui profesor constă în modul în care inspiră și ghidează elevii să își descopere propria voce”. Nu, această viziune nu este despre predare sau învățare neapărat ci un îndemn la îmbrățișarea unei mentalități de dezvoltare atât pentru elevi, cât și pentru noi înșine.

„Sistemul educațional nu este un mecanism, ci un ecosistem viu”, spunea Peter Senge. O metaforă care să te facă să înțelegi faptul că schimbările de impact real trebuie să vină întâi din interiorul nostru și apoi vei vedea că se va reflecta din comunitatea pe care o formăm ca profesori, elevi, părinți și lideri educaționali.

 

Există un consens în rândul specialiștilor în educație cu privire la nevoia și necesitatea de a redefini evaluarea, o temă pe care am abordat-o și eu în lucrarea finală a programului LETS. Suntem încă captivi într-un model de testare care măsoară cunoștințe fixe. „adevărata învățare începe atunci când copiii se confruntă cu probleme din viața reală și lucrează împreună pentru a găsi soluții” a fost invitația clară a lui Sugata Mitra de a depăși fragmentarea disciplinară și de a construi o ,,școală,, care reflectă complexitatea lumii în care trăim.

Și poate că, marea schimbare în educație nu depinde de decidenți sau de puterea cuiva din afară, ci de fiecare dintre noi. Cami Anderson a articulat perfect acest concept când a spus: „lead from wherever you are”. Puterea unui lider nu vine din poziție, ci din capacitatea de a acționa. Autentic și cu Empatie. Iar empatia trebuie să devină fundamentul educației, așa cum spunea și James Anderson: „în educație, iubirea nu este un moft, ci o necesitate”.


Da, educația poate căpăta o semnificație diferită dacă ne gândim la ea ca la un act de iubire generativă. Iubirea generativă este acel tip de iubire care există înainte ca minunata „creație” să prindă viață, înainte ca elevii noștri să atingă potențialul lor maxim. Aceasta este disciplina adevărată a unui lider și cel mai nobil motiv de a continua să lucrăm cu pasiune. A conduce înseamnă a învăța împreună cu ceilalți, a servi și a avea grijă de oameni, dar și de a asigura cel mai bun mediu de învățare posibil – pentru copii, pentru profesori și, de ce nu, pentru părinți.

În masterclass-ul său, P. Senge m-a întrebat: „DE CE EȘTI AICI? Mult mai profund, ce te-a adus aici? De ce ți-ai dorit să fii aici?” ne-a invitat să reflectăm asupra scopului nostru în educație. Dare to learn... pentru ce existăm noi? Ce vrem să realizăm cu adevărat? Suntem noi lideri conștienți de scopurile pe care ni le stabilim în educație?

Experiența de a fi scos din ecuație prematur, după ce ai fost „denigrat”, este devastatoare. Totuși, există întotdeauna o doză de bucurie în orice poziție de leadership: Faptul ca știi care îți sunt punctele tale forte, care iti sunt credintele, care este viziunea ta personală, care îți sunt valorile și unde îți sunt limitele tale personale pentru a asigura baza conștiinței de sine. Conștientizare de sine ce îți oferă capacitatea de a pleca în termenii tăi, satisfăcut de contribuțiile pe care le-ai adus organizației.

Iubirea generativă duce la o disciplină adevarată în cel mai înalt sens și este cel mai bun motiv să acționăm în favoarea aspirațiilor noastre.

Indicațiile răspunsurilor nu le vom găsi în curriculumuri, în acreditări, în analize , workshop-uri de o zi, conferințe și programe, în viziunea formalizată sau în declarații referitoare la misiunea școlii ... răspunsul trebuie căutat în identitatea organizațională și în scopul său final. Răspunsul îl vei găsi aici -  Să știi în ceea ce crezi cu adevărat! Oamenii din jurul tău să nu se îndoiască de ceea ce crezi cu adevărat. Și mai presus de toate, să își asumi angajamentul față de comunitatea formată.



Poate că am participat pentru satisfacția personală, pentru networking sau pentru bucuria momentului. Însă adevăratul motiv este mai profund: am făcut-o pentru că îi iubesc pe cei cu care lucrez și pentru că, cred așa cum a menționat și P. Senge, educația, în esența ei, este despre a transmite o iubire generativă, autentică și transformatoare.

Dare to Learn ....nu este un eveniment educațional ci mai degrabă o experiență educațională ce te determină să te uiți înspre valorile tale fundamentale, să iți reevaluez misiunea și să te reconectezi cu ceea ce crezi cu adevărat. Personal, mi-a oferit puterea de a merge mai departe și de a continua să vreau să construiesc o școală care învață, indiferent de provocările întâmpinate. ,,Mai bine să-ți ceri scuze decât să ceri permisiunea când ceea ce vrei să faci este ceea ce este corect,, (C. Anderson)

Din programul de exceptie al Dare to learn: - 8️ conferinte sustinute de liderii globali ai schimbarii in domeniul invatarii - John Hattie ( Visible learning) - Peter Senge (Scoli care invata) - Sugata Mitra (proiectul Hole in the Wall) - Zack Kass (ChatGPT) - Camin Anderson (Teach for America) - Charles Leadbeater - Graham Brown-Martin (Learning {Re}Imagined) - Niko Axel Herlin (Great Minds) - Vicky Colbert (Escuela Nueva) 2️8️ de ateliere de formare/ masterclass sustinute de inovatori in domeniul educatiei, printre care: Makke Leppänen ( Eduten), Aik Yang Ng (Holotracker), Richard Wilson ( Maths Pathway), Oluwaseun Kayode (Schoolinka), James Anderson (Learnership), Stephen Cox (World Education Summit), Ed Vaiker ( Reach Foundation), Sandeep Rai ( The Circle), Alina Amir ( Arus Academy), Steven Farr ( Predarea ca leadership colectiv- Teach for All), Shaheen Mistri ( Teach for India), Lisa Vernon (Dare to Learn -Marea Britanie) - 4️ paneluri : 1. Leading change in education through piloting 2. Learning between jumps and clicks 3. Ce este o scoala sustenabila si cum putem imbunatatii experienta educationala? 4.Literacy in the digital age: a necessity or a luxury?

Masterclass-uri, i-a avut aproape pe colegii din rețeaua Teach For All din Australia, India, Malaezia, Marea Britanie, Nigeria și SUA. 🌟 Richard Wilson, Maths Pathway, alumn Teach For Australia; 🌟 Steven Farr, Teach For All, alumn Teach For America; 🌟Shaheen Mistri, Fondator Teach For India și Mushan Tanwani, Teach for India; 🌟Sandeep Rai, The Circle, Teach for India (alumn Teach For America); 🌟Ed Vainker, The Reach Foundation, alumn Teach First, Marea Britanie; 🌟Alina Amir, Arus Academy, alumna Teach For Malaysia; 🌟Oluwaseun Kayode, Schoolinka, alumn Teach For Nigeria.

 

,,Sub mesajul-cheie "îndrăznește să înveți", au fost transmise mai multe idei, printre care: este esențială schimbarea modului de evaluare/testare în educație, pentru că nu reflectă învățarea sistemul educațional nu mai poate rămâne înțepenit în tiparul industrial de acum 100 de ani pentru a învăța, copiii au nevoie să rezolve probleme din lumea reală /comunitate /planetă, iar învățarea să fie bazată pe proiecte, job shadowing etc. într-o lume în care AI este din ce în ce mai prezent, este foarte important să înveți să pui întrebări, iar copiii pot descoperi răspunsuri / soluții în grupuri cum ar fi să avem un curriculum despre ceea ce încă nu știm, bazat pe întrebări? calitatea educației depinde de pregătirea profesorilor, iar expertiza profesorilor nu depinde de experiență / vârstă suntem înconjurați de excelență (care poate fi măsurată) și există modele și standarde în lume de la care ne putem inspira leadership transformațional, nu tranzacțional să aducem valorile și să practicăm empatia / iubirea în educație tehnologia este o unealtă, iar AI poate ajuta la personalizarea învățării tehnologia, schimbările climatice și tendințele la nivel global ne vor obliga să redefinim cine suntem ca specie, precum și scopul educației și al școlii din perspectiva schimbării sistemice, este bine să ne uităm la dinamica dintre scop, putere, resurse și relații pentru a reuși să depășim forța inerțială a sistemului.,, ( Coaliția pentru educatie)

 

,,Scopul comun este dat de întrebarea “De ce facem educație”, iar răspunsul, evident cu nuanțe ușor diferite, a fost: pentru a-i pregăti pe tineri pentru a avea o viață bună și sigură într-o lume imprevizibilă. 5 teme de reflecție și direcții de acțiune: 🔎 from teaching to learning: nu “predăm discipline”, ci folosim conținuturi pentru a antrena minți și caractere; facem asta riguros, cu atenție la impactul muncii noastre”; 🔎 de-silos learning: copiii învață holistic, nu pe cutiuțe, învață împreună, școala nu e doar sala de clasă, ci lumea întreagă; 🔎 learn people to learn - de aici pornește totul, de la capacitatea noastră de a ști să învățăm; 🔎 change the exams (să rezolve probleme complexe, în mod creativ, folosind tehnologia). Asta va schimba profund paradigma/felul în care se învață” 🔎 schimbări incrementale la nivel de mindset și comportament la toți cei care compun ecosistemul: este motorul transformării. Cami Anderson: “lead from wherever you are! Dare to be a transformational leader!” Mai bine să-ți ceri scuze decât să ceri permisiunea când ceea ce vrei să faci e just 📍 Cine poate schimba sistemul? Eu. Tu. Fiecare dintre noi.,, 📍

 (Mirela Stetco, Teach for Romania)



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Printre stelele gimnasticii românești ...

#experientaimpartasitaTeach vara lui 2024

Inspirație de la antreprenori: învață, adaptează-te și îndrăznește cu un EMBA