Descoperiri și reflecții- cum conectează programul DataMathLab profesorii de matematică?
Am plăcerea, bucuria și onoarea de fi selectată în programul DataMathLab, o inițiativă ambițioasă a Asociației Aspire Teachers care își propune să creeze o comunitate puternică și vizibilă de profesori de matematică. Prima zi a programului a fost una intensă, plină de descoperiri și reflecții, iar energia și pasiunea acelor 50 de profesori de matematică participanți din cadrul acestui proiect m-au captivat pe deplin.
Una dintre primele lecții valoroase cu care am plecat de la această primă întâlnire a fost legată de importanța unei comunității de profesori de matematică care inspiră împreună. DataMathLab nu se limitează doar la predarea matematicii, ci creează un spațiu în care profesorii pot împărtăși perspective, se pot susține reciproc și pot învăța unii de la alții. Astfel, s-a discutat intens despre cum o lecție de succes trebuie să fie un echilibru între trei piloni esențiali: cunoștințele cognitive, abilitățile de viață și experiențele trăite de ambele părți – profesori și elevi. Lecția ideală nu este doar cea care transmite informații, ci și cea care creează o conexiune autentică între profesor și elev și părinte generând emoție, curiozitate și motivație.
O altă reflecție majoră a fost legată de întrebarea: Este matematica doar despre a obține răspunsul corect? Împreună cu ceilalți profesori, am explorat în profunzime această dilemă și am ajuns la concluzia că, de multe ori, suntem tentați să ne concentrăm prea mult pe rezultat și nu suficient pe procesul de învățare. Matematica nu ar trebui să fie despre bifarea unui răspuns corect pe o foaie de test, ci despre dezvoltarea unei gândiri critice, a creativității și a capacității de a aborda problemele din multiple perspective. Pentru că un elev care învață să gândească pe cont propriu va putea aplica aceleași abilități și în viața de zi cu zi, dincolo de formulele și teoremele studiate.
Din exercițiile de grup și discuțiile intense am înțeles importanța construirii regulilor împreună, o tehnică ce se aplică nu doar în gestionarea claselor, ci și în echipele de profesori. Daniela și Mihaela, formatoarele noastre, ne-au ghidat într-o activitate unde am descoperit că responsabilitatea colectivă poate duce la rezultate uimitoare, dar și că este nevoie de o asumare individuală puternică. Fiecare dintre noi are un rol de jucat, iar acest rol este esențial pentru succesul grupului. Am fost provocați să privim regulile de grup nu doar ca pe un set de instrucțiuni, ci ca pe o platformă de asumare, în care fiecare voce contează și fiecare contribuție este valorificată.
Un alt moment care mi-a rămas în minte a fost dezbaterea despre miturile legate de matematică și creierul uman. Deseori auzim fraze de genul „nu sunt făcut pentru matematică” sau „nu am creier matematic.” Studiile științifice au demonstrat că toți avem capacitatea de a învăța matematică, dar că există diferențe în felul în care ne raportăm la ea și în modul în care învățăm. Este fascinant să observi cum unele persoane au o relație aproape organică cu matematica, în timp ce altele au nevoie de alte metode și abordări pentru a face aceleași conexiuni. În ADN-ul fiecăruia dintre noi poate exista „sânge matematic,” și poate cheia succesului constă în practică constantă și în adaptarea metodelor de predare la nevoile fiecărui elev.
Un alt punct care a provocat discuții aprinse a fost dilema dintre calitate și cantitate în educația matematică. Mulți părinți sunt tentați să creadă că dacă un elev are multe teme, va avea rezultate mai bune. Dar este această practică, întotdeauna, cheia succesului? Am dezbătut această problemă și am ajuns la concluzia că practica nu trebuie să fie despre cantitate, ci despre conștientizare. Nu trebuie să forțăm mintea să rețină informații mecanic, ci să ne concentrăm pe înțelegerea profundă a conceptelor și pe dezvoltarea unei gândiri flexibile. Practica ar trebui să fie un mijloc de a stimula creativitatea și adaptabilitatea, nu doar repetarea unor pași fără sens.
Cum le putem oferi elevilor instrumentele de care au nevoie pentru a înțelege matematica la un nivel profund? Aceasta a fost o altă întrebare la care am reflectat în timpul zilei. Am discutat despre cât de important este să integrăm vizualizarea în procesul de învățare, să le oferim elevilor oportunitatea de a vedea cum funcționează matematica în viața reală și în contexte variate. Poate nu toți profesorii se gândesc să privească programa școlară prin această prismă, dar provocarea reală este cum îi facem pe elevi să vadă și să înțeleagă în mod profund ceea ce învață.
Timpul – eterna resursă insuficientă, a fost un alt subiect central al discuțiilor. Cum ne organizăm pentru a valorifica timpul pe care îl avem la dispoziție? Am realizat, alături de colegii mei, că nu avem niciodată destul timp pentru toate activitățile și planurile pe care le dorim. În același timp, este esențial să fim eficienți și să ne structurăm lecțiile astfel încât să creăm momente valoroase de învățare, chiar și într-un timp limitat. Și poate ideea este că nu trebuie să fim mai rapizi, ci trebuie să fim mai eficienți și mai concentrați pe ceea ce contează cu adevărat.
Nu în ultimul rând, am discutat despre manualele de matematică și despre capacitatea lor de a oferi exemple relevante care să stimuleze gândirea critică a elevilor. Răspunsul este ambivalent. Uneori, manualele furnizează exemple bune, dar, de cele mai multe ori, sarcina profesorului este să adapteze și să contextualizeze pentru a face conținutul mai atractiv și mai provocator pentru elevi. Rolul nostru este să deschidem ochii elevilor spre multiple perspective și să îi ajutăm să vadă cum matematica se aplică în viața de zi cu zi, nu doar în calcule, pe hârtie.
Cum m-am simțit la finalul acestei zile deosebite, de 5 octombrie 2024? Motivată să continui să explorez toate aceste teme în predarea mea. Citatul care îmi vine acum în minte și mă inspiră "Nu trebuie să fii mai rapidă decât ceilalți; trebuie doar să fii mai bună decât ieri." - în esență, filosofia educației – progres constant, individual, dar colectiv în același timp.
P.S. După mai bine de 12 ani, misiunea Aspire Teachers m-a reunit cu Agenna Nicole, o prietenă și colegă de care mă leagă atât de multe amintiri și idealuri matematice. Ne-am regăsit împreună, într-un mediu care ne apropie și mai mult printr-un obiectiv comun – să inspirăm, să motivăm elevii și să ne formăm reciproc ca profesori.
Și nu în ultimul rând, vă mulțumesc, Măriuca Morariu, director executiv Aspire Teachers și Anca Gaidoș, Manager program strategic DataMathLab pentru oportunitatea de a crește împreună cu voi! Datorită vouă, m-am reconectat cu pasiunea pentru matematică și educație, fiindcă, așa cum a subliniat Anca, programul ,,este un spațiu sigur, ideal pentru reflecție și reașezarea unor înțelesuri esențiale.”
Comentarii
Trimiteți un comentariu